Tuesday, July 20, 2010

Assalamualikum.. Alhamdulillah aku mkin ok ckt arini.. Tp ape yg akn t'jd arini, aku xpsti lg.. Bl t'menung pk kn nasib aku, br aku prsaan... Xlma je lg kta smua dh nk pose. Urrmm.. Moga dgn k'dtgn bln Ramadhan ni, aku mkin tabah & kuat utk tempuh smua ursn.. Baik ursn peribadi & kerja2 ofis.. My princess pn dh pndai ckp ckt2.. So bl aku ajr sllu, mst dia pn dh pndai ckp lg.. Klu bln Ramadhan ni, mst la org cbuk2 niat pose. N lg 1 bab b'buka pose. So mst ada doanyer.. Aku pn gatal2 tgn search kt Mr Google niat pose & doa b'buka pose. Aku nk tmpl kt umh utk perhatian my princess.... N waktu Imsak & b'buka pn aku dh tmpl siap2 kt umh. Hehehe... Seach pny search, jmp la 1 article ni yg lengkap dgn niat pose & doa b'buka pose...
Lafaz niat dan niat berpuasa: "Sahaja aku puasa esok hari - (kerana mengerjakan) fardhu bulan Ramadhan pada tahun ini -kerana Allah Ta'ala"

Pada malam 1 Ramadhan, elok ditambah perkataan Arab 'kullihi' (bermaksud: sekeliannya) sebelum lafaz '..LiLLahi Ta'ala'. Jika dibaca, ia bermaksud kita berniat puasa itu merujuk semua/sekelian/seluruh hari dalam bulan Ramadhan. Contohnya seperti berikut:

"Sahaja aku puasa esok hari - (kerana mengerjakan) fardhu bulan Ramadhan pada tahun ini ,sekeliannya- kerana Allah Ta'ala"

Jika berniat seperti di atas pada malam pertama Ramadhan, sedangkan terlupa niat pada mana-mana malam sepanjang Ramadhan, menurut pandangan Mazhab Syafi'e - puasanya sah.
Doa berbuka puasa:

"Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa; dan dengan Engkau beriman aku; dan dengan rezeki Engkau aku berbuka; dengan rahmat-Mu - wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang"


Selamat Berpuasa Kepada Muslimin Muslimat Seluruh Dunia. Lipatgandakan Amalan Kebaikan.Bersyukur kita kerana dipertemukan lagi dengan Ramadhan tahun ini.Semoga kita semua diampuni dan dirahmati Allah, serta dijauhkan dari api neraka. Amin.....

1 comment:

papa alin,hubby mama said...

bertuah alin dapat mama yg sygkannya tiap ms n waktu